Monday 28 October 2013

apelsin


Andra E med familj kom över till oss i lördags och jag ville bjuda på något nytt. Jag ville ha en fräsch och höstig kaka. Och den ska förstås vara gluten- och laktosfri. Denna apelsin och mandelkaka är så saftig och enkel att göra, en av de spännande momenten är att koka apelsinerna i två timmar med skal och allt. Underbart enkelt att mixa ner och sedan blanda ner i äggsmeten. Jag drog dock ner sockermängden något och istället för att strö socker i kakformen ströade jag med riven kokos. Sedan serverades kakan med vispad grädde och/eller smetana istället för mascarpone.  Detta kommer att bli en klar favorit till höstens fikastunder. 

2 apelsiner
2 dl strösocker 
6 ekologiska ägg
250 g mandelmjöl
1 tsk bakpulver
lite laktosfritt smör och riven kokos att strö bakformen med

Tvätta apelsinerna mycket noga och koka i vatten i 2 timmar . Ta upp apelsinerna och låt dem svalna, jag kokade apelsinerna dagen innan. Mosa de hela apelsinerna i en matberedare eller mixer till en slät puré.

Värm ugnen till 160 grader,  smörj en ca 20 cm bakform och strö med riven kokos. Vispa ägg och strösocker i en bunke och vispa väl . Rör ner purén följt av mandelmjöl och bakpulver .

Häll i bakformen och toppa med lite strösocker för att ge kakan en vacker gyllene skorpa .
Grädda i 1,5 timma. Pudra med florsocker .


No comments:

Post a Comment