Tuesday 27 May 2014

rabarber med kokos & citron / rhubarb with coconut and lemon





Rabarbersmulpaj med kokos och citron

På landet växer rabarberna så fint, för mig är det verkligen vår när årets första rabarberpaj bakas. Jag älskar ju kokos och kände att jag ville ha ett fräschare alternativ till den lite tunga smulpajsversionen som finns. Naturligtvis är denna gluten- och laktosfri.

Detta recept är under arbete, känn efter vad som passar dig, dra ifrån eller lägg till. Jag ber om ursäkt för att receptet inte är så precist, jag är mer av en "skjuta från höften-person" i köket och lagar alltid efter känsla. 

100 gram smör  som är mer än rumsvarmt (ja, riktigt smör, Arla har en bra laktosfri variant)
2 dl rivna kokosflingor
1 dl havregryn
2 tsk riven citronskal
1 tsk kanel

Lägg till lite majsmöl om du vill ha ett krispigare täcke. Smeten ska vara mjuk och när du kramat ihop smuldegen ska smulorna lätt lossna från varandra. 

Jag strör lite råsocker över rabarberbitarna, som täcker en medelstor pajform. Sedan täcker jag med smuldegen och gräddar pajen i mitten av ugnen i 30-35 min, 200 grader.

Servera pajen ljummen och njut med lättvispad grädde!

Rhubarb cobbler with coconut and lemon

At the cottage the rhubarb is growing so well, for me it's really spring when the first rhubarb cobbler is baked. I love coconut and felt that I wanted a fresher alternative to the somewhat heavy versions of cobbler that is available. Of course, this one is gluten- and lactose-free .

This recipe is under work, feel free to subtract or add. I apologise for not being so precise, I'm more of a " shoot from the hip - person " in the kitchen and always cook by feeling.

100 grams of butter, a bit warmer than room temperature 
2 dl shredded coconut flakes
1 dl rolled oats
2 teaspoons grated lemon peel
1 tsp cinnamon

Add some cornmeal if you want a crispier cobbler. It should be soft and crumble easily.

I sprinkle some raw sugar over the rhubarb bits, which covers a medium pie dish. Then I cover with the crumble and bake the pie in middle of oven for 30-35 minutes, 200 Celsius.

Serve the pie warm and enjoy with whipped cream!

No comments:

Post a Comment