Friday 13 April 2012

en ikeakassa full med andrahandsfynd








Att köpa second hand handlar rätt mycket om att ha tur, att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Jag kom på att det var väldigt länge sedan jag åkte ut på en fyndjakt så jag åkte till min närmaste Myrornabutik före påskhelgen. Plockade en varukorg full med grejer men sen blev det som det ofta blir, jag stannar upp och tänker näää, det här är väl inget att ha, och går ut igen tomhänt. Sen följde några dagar då jag gick och grämde mig över saker jag önskar jag hade köpt. Det var bland annat ett par fantastiska gröna fisktallrikar och ett paisleymönstrat tyg a la Ralph Lauren. Igår åkte jag dit och hoppades att det skulle finnas kvar. Känner direkt när jag kliver in att jag har flyt. Det kryllar av grejer och jag börjar plocka sak efter sak. Fisktallrikarna är tyvärr sålda men jag hittar tröst i form av några små fiskfat som blir perfekta till soyan när vi käkar sushi. 5 kr styck. Paisleytyget väntar på mig tillsammans med tre andra tygstuvar. Nu ska här sys kuddar och kanske påslakan (well om inte nu så i mitt nästa liv). Jag hittar även utmärkt teutrustning i form av kanna och kakburk i engelskt rött. En souvenirskål från Rhodos, en västtysk keramikvas och en söt träkatt, grejerna nästan kastas ner i min korg. Vet inte hur mycket huvudet är inblandat men hjärtat säger köp, köp, köp. Några oljepannåer för 5 kr styck, varför inte? Mitt allra bästa köp blev i alla fall en underbar filt/överkast för 75 kr som kommer bli perfekt när James byter till större säng. Jag tycker den känns som tagen ur ett pojkrum på 50-talet där någon lekt cowboy och indianer. Nu undrar jag om någon vet ett bra sätt att tvätta eller fräscha upp en sån här? Törs man köra i maskin på något skonsamt handtvättsprogram? Ska man lägga den i frysen för att eliminera eventuell risk för ohyra? Den är i jättefint skick och luktar inget alls men ändå.

3 comments:

  1. Wowwow - vilka fynd!
    För mig är nästan min secondhandshopping på samma sätt. Hittar inget, hittar inget, boooom massor, hittar inget, hittar inget.

    När det kommer till filten tycker jag du ska damma in den i frysen - det borde ju räcka, inte minst eftersom det inget luktar!

    ReplyDelete
  2. Ja ja ja vilka fina fynd!!!
    Blir så avis på filten. Vilken skatt :-)

    ReplyDelete
  3. Ja fin filt som ska få frysas ned, det låter säkrare än en tvätt som riskerar att ändra formen på den :)

    ReplyDelete