Thursday 24 July 2014

blå blå känslor / blue feelings

 
 
 
På semestern unnar jag mig att göra sådant jag inte hinner annars: besöka barndomsvänner, sova över hos föräldrarna på deras gård, gå omkring i makens alldeles för stora skjortor, fantisera på ett bokomslag till en lika fantasifull roman, titta på stjärnorna medan jag lyssnar på tranornas sång, spana efter ugglor... Idag åkte vi med grannarna på en liten badutflykt, skogen var fylld med blåbär så det tog ett litet tag innan vi kom fram till den lilla sjön. Eller kanske borde den kallas för en tjärn, fantastiskt mysig med näckrosor och tallar som stod som en mur kring vattnet. Det var minst 32 grader i luften och säkert 25 grader i vattnet. Badkrukan hoppade i! Mitt tredje dopp denna sommar, redan det ett rekord! Till middag blev det grillad lax, som tillbehör slängde jag ihop svartkål, mangold, röd vårlök, kinesisk gräslök som jag lade i folie med lite olja över samt salt och peppar. Det fick ligga på grillen tills grönsakerna mjuknade, sedan pressade jag på grillad citron. Det smakade underbart gott!

During the vacation I treat myself to things I do not have time to do otherwise: visit childhood friends, sleep over at my parentson their farm, walking around in my husband's way too big shirts, fantasize on a book cover to an equally imaginative novel, watch the stars while listening to the cranes singing, watching for owls ... Today we went with the neighbors on a small excursion, the forest was filled with blueberries so it took a little while before we arrived to he small lake. Or maybe it should be called a tarn, incredibly intimate with water lilies and pines that stood like a wall around the water. It was at least 32 degrees in the air and certainly 25 degrees in the water. I jumped in! My third dip this summer, this is a record! For dinner we had grilled salmon, which I chose to serve with grilled veggies. I threw together kale, chard, red spring onions, Chinese chives, which I put in foil with a little oil, salt and pepper. I grilled until the vegetables softened, then I pressed on grilled lemon. It tasted wonderfully delicious!

No comments:

Post a Comment