Monday 19 January 2009

frosseri i kostymdramer



Inspireras just nu av Tina Bernings drömska illustrationer. Flytande, behagliga och feminina. De har en känsla av vår och får mig att längta efter frasiga tulpaner och långa bomullsklänningar. Eller varför inte muslin? Efter timmar av studier i arbetsrätt, känns Jane Austens värld lockande. Har alltid varit svag för kostymdramer och under de senaste dagarna har jag ätit choklad och njutit av Mansfield Park, Northanger Abbey, Stolthet och fördom... faktiskt har jag gått så långt att jag såg en film som heter The Jane Austen Book Club som utspelar sig i modern tid och inte alls gav mig något som helst nöje. Jag var ju ute efter miljön och kostymerna. Längtar så mycket till Landet, landsbygden, helst med en engelsk touch förstås. Att kunna gå i höga stövlar och sköna kläder. Lite som Elizabeth Bennet och Mr Darcy. Fast utan all kärleksångest och frustration.


Serien Cranford visas just nu på SVT. Även här får vi uppleva undertryckta känslor, kvinnor som svimmar, missförstånd och obesvarad kärlek. Är härmed officiellt en pensionär då jag har reserverat tv-soffan kl. 20 varje lördag. Lördag! Herre, hur ska detta gå? Som tur är går sista delen denna vecka (en riktig nagelbitare) så nästa lördag får man hitta en annan hobby. Jag har ju tidigare tjatat om the Lake District, om det förtrollande landskapet och hur gärna jag vill åka dit. Det ser så fantastiskt ut, men så går osökt tankarna nuförtiden till Eden Lake, den där filmen. Från kostymdrama till ren skräck. Antar att du absolut inte kan ha missat den och jag hoppas att du sparar dig tills vi ses. Det känns som en klar eoe-film. Undrar hur skrämda vi kan bli?


en liten stuga vid vattnet, verkar ju så oskyldigt...

2 comments:

  1. Aaaaahhhh jag älskar Tina Bernings illustrationer. Det var nog det bästa jag sett på väldigt länge. Man blir så sugen på att ta fram penslar och annat men vi vet ju hur det brukar sluta. Ångest!

    Jag har själv varit försjunken i ett kostymdrama så jag har en viss förståelse för ditt pensionärsbeteende haha. 'Min' serie heter The Tudors och handlar om Henry VIII. Som tur är slipper vi se tjockisen vi är vana vid från porträtten och får istället följa en mycket sexigare version under hans första år som kung. Var och varannan scen visar en tvättbrädemage eller en hand som är på väg under någons kjol. Men är det inte härligt att man går runt med fraserna My Lord och Your Grace i huvudet och drömmer om gröna skogar.

    Jag kollade på trailern till Eden Lake... Aaaaaarh! Verkar nästan i klass med Wolf Creek, men klart vi ska se den ;)

    ReplyDelete
  2. Jag följer också The Tudors med spänning, fast att man vet hur det slutar. Det är nog skönt att vi slipper tjockisen i för små kostymer, för annars skulle väl inte sexscenerna vara lika steamy ;)

    Nu har jag varit och köpt ytterligare serier producerade av BBC som går i Cranford-anda. Jag vet inte om du har sett dem: The Buccaneers samt Vanity Fair. Det fanns flera serier att köpa, men jag får nog smälta dessa innan det blir fler kostymdramer.

    Förresten, vilken snygg frisyr du har! Först nu såg jag den och jag förstår att du är nöjd. Frissan är verkligen ett geni :)

    ReplyDelete