Tuesday 11 August 2009

blå eld till frukost





När man har övernattande gäster känns det kul att få duka till frukost med finservisen. Tycker absolut man ska använda sakerna istället för att bara låta dem stå inlåsta i skåp och glömmas bort. Jag har ärvt mormors 50-talsservis Blå eld skapad av Hertha Bengtsson för Rörstrand. Det är en av mina favoriter och jag minns den så väl från när jag var yngre p.g.a. att mönstret såg ut som en stickad tröja. Mormor dukade alltid med den om hon hade frukostgäster som drack te, annars var det kaffe, kaffe och mera kaffe som gällde för henne själv. Men så var ju kaffekopparna på den tiden långt från våra lattemuggar i storlek. Tydligen var tanken med den tvåfärgade servisen att man åt och drack på de vita delarna medan den blå färgen användes till uppläggningsfat, kannor och skålar. Jag ska försöka komplettera med den roliga tekannan som hör till så ni får gärna hojta till om ni ser den till ett bra pris.

1 comment:

  1. Åh vad roligt att du tycker det, vad glad jag blir ! :)

    / En tjej i storstan

    ReplyDelete