Friday 11 February 2011

sy kuddfodral av loppistyger - done!


Så hände det till slut. Jag tog fram ett av alla tygstycken jag köpt på mig och sydde mitt första kuddfodral. Det är snart ett år sedan jag fick min symaskin i födelsedagspresent. Min Viking som jag hoppats bli vän med för resten av livet. Det svåraste var att trä maskinen. Sen var det i stort sett bara sex raksömmar innan jag hade en färdig kudde. Jag tryckte pedalen i botten som jag alltid gjorde på syslöjden, men den här gången stod varken fröken eller mamma bredvid med ett varningens finger. Ärligt talat, jag tror jag hittat det enklaste mönster som finns. Kuddfodral for dummies. Kan jag så kan du. Sy ett eget i helgen vet ja! Du hittar mönstret på IKEAs hemsida under vardagsrum och inspiration. Där finns en PDF med beskrivningen. Jag funderar på att fästa två knappar på baksidan så det håller ihop öppningen lite tightare, men å andra sidan ser man aldrig den sidan så jag vet inte om jag bryr mig tillräckligt.

6 comments:

  1. åh, fint! jag har letat ihjäl mig efter precis ett sånt mönster så jag också kan sy kuddfodral!! men hittar inte ens på länken du lade upp?..

    ReplyDelete
  2. Man måste gå in på deras bildspel under vardagsrum och sen inspiration. På bild 3 ser man en kudde i en fåtölj och för man musen över den syns ett plus man kan klicka på som säger sy en kudde. Då får du upp en ny ruta med länk till PDF:en. Krångligt! Men sen är det desto enklare när du väl ska börja sy. Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Då ska jag nog allt ta och beställa hem ett stycke tyg från Amerikat som jag spanat in....

    ReplyDelete
  4. Jag hittar ingen pdf-fil.. ngn som har kvar den eller hittar den som kan länka här eller maila till mig på tina_bajen@hotmail.com?? Tack!!

    ReplyDelete
  5. http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/20112_lirs01a/sewcushion.pdf

    ReplyDelete