Thursday 12 January 2012

det jordnära hemmet








Source: dwell.com via Emma on Pinterest






Source: annesage.com via Emma on Pinterest




Efter ljust och fräscht är det väl dags för raka motsatsen i trendsammanhang. Jag vet inte hur många svenskar som kommer överge det rena vita dock, det är ju trots allt det vi skandinaver är kända för. Själv slits jag visst ständigt mellan dessa två, mörkt och jordnära eller ljust och luftigt. Har nog kommit fram till att det finns trots allt en bra medelväg där brunt och vitt spelar huvudrollen. Brunt som i trä och läder. Tillsammans med andra dämpade färger och i kontrast mot stora ljusa ytor. En kul bonus man får med bloggandet är att se tillbaka i arkivet och konstatera att man tyckt om samma sak länge. När man känner sig velig kan det vara bra med en påminnelse om vilken stil som ligger en närmast. Sen har man såklart "perioder" då man ballar ur lite. Jag blir påmind om en sådan varje kväll när jag drar för mina sovrumsgardiner me ett gammaldags rosmönster på. Minns även hur mamma som hjälpte mig sy dom undrade lite vad som flugit i mig, blommigt och romantiskt är ju inte min grej. Well, well, man lär så länge man lever. Har ni haft några inredningsidéer som ni ångrar att ni genomförde?

Utanför mitt fönster har regnet just övergått i slarviga snöflingor. Jag kommer på mig själv med att fortfarande ha mössan på mig från tidigare och tänker att den lika gärna kan sitta kvar tills nästa tur ut. Idag har jag dammsugit upp så gott som en hel julgran. Äntligen åkte den ut och snart är alla spår av julen borta. Jag önskar det vore samma mysfaktor på att plocka undan julsakerna som det är att pynta vid advent. Men bortsett från det tråkiga plockandet är det ju rätt skönt med alla rena ytor man hittar.

No comments:

Post a Comment