Thursday 5 January 2012

vi äro musikanter, eller?

James och jag fick gitarrer i julklapp. Vi har väl inte direkt gjort några framsteg någon av oss. Jag kommer ihåg nu varför jag gett upp så tidigt när jag försökt lära mig förut. Det är alldeles för många ackord att lära sig utantill och man blir sittande med dator eller iPhone framför sig för att kolla upp dem inför varje ackordbyte. Blir lite väl långa pauser och påminner om en jobbig granne vi hade i London som satt och spelade gitarr med polarna varje kväll. När man kollar upp en låt man gillar och som man vill försöka spela så kan man lita på att den inte innehåller "mina" ackord som G, D eller A utan snarare Gmaj7, F#m7b5, eller Csus4. Något som verkar kräva mer än fem fingrar för att få till. Det skulle nog även underlätta att ha två huvuden eller åtminstone fler ögon. Men, men, jag har inte gett upp hoppet än!

No comments:

Post a Comment